Boost je weerstand

Met het korter worden van de dagen neemt het gesnotter om ons heen toe… De winter komt eraan en daarmee de bijbehorende verkoudheden, griepjes en algehele malaises. Wees de ziektekiemen een stapje voor en boost je weerstand!

Zet vitaminebommetjes op het menu

Je immuunsysteem werkt pas echt goed als je genoeg vitamines binnenkrijgt. Iin de winter kun je daar zelfs wat extra’s van gebruiken en dan vooral van deze zes vitamines:

- Vitamine C, de beroemde weerstandsvitamine. Hier kun je eigenlijk niet teveel van binnenkrijgen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 75 milligram per dag, maar voor een weerstandsboost kun je beter gaan voor de 1000 mg. Blijf wel onder de 2000 mg. Gelukkig is er in de winter genoeg aanbod: koolsoorten (spruitjes, boerenkool, broccoli) en sinaasappels zijn rijk aan Vitamine C. Ook in (rode) paprika’s, kiwi en witlof zit veel Vitamine C.

- Ook Vitamine A is belangrijk voor je weerstand. Maar pas op: je mag hier niet teveel van eten. Vooral lever zit boordevol vitamine A; eet dit met mate of in het geval van zwangere vrouwen en jonge kinderen liever helemaal niet. In eieren, vette vis, boter en bakolie zitten veilige hoeveelheden vitamine A. Ook kun je wortelen en donkergroene bladgroenten zoals spinazie en bloemkool eten. Deze bevatten veel betacaroteen dat je lichaam in Vitamine A omzet.

- Vitamine D, de ‘zonnevitamine’, moet je in de winter vooral uit voedsel halen. En dat terwijl deze vitamine heel belangrijk is voor je afweersysteem. Vroeger werden kinderen in de winter dan ook een lepel levertraan gevoerd. Gelukkig kun je ook vette vis, lever en ei eten. Omdat hier niet zo gek veel vitamine D in zit, is het wel verstandig om een vitamine D-supplement te slikken.

- De drie B-Vitamines B6, B11 (foliumzuur) en B12 ten slotte helpen ook je lichaam om ziektekiemen te verslaan. B6 is in kleine hoeveelheden te vinden in oranje/rode paprika, banaan, vette vis, lever, volkoren boterhammen, aardappelen en volkoren pasta. Vitamine B11 vind je in volkoren graanproducten, bladgroenten zoals spinazie, broccoli, fruit (vooral aardbeien), lever en ei. Vitamine B12 zit van nature alleen in dierlijke producten: vlees, vis, eieren, melk en kaas.

Gezien deze lange lijst is het best een opgave om alle goede vitamines via voeding binnen te krijgen. Naast een gezond menu is een vitaminesupplement met daarin de zes belangrijkste vitamines daarom geen slecht idee om je immuunsysteem een boost te geven!

Boost je weerstand 

Pak wat extra slaap

Geen beter medicijn dan slapen, wordt vaak gezegd. En slapen is zeker gezond. Omgekeerd zorgt te weinig slaap voor een verminderde weerstand. Gevolg is dat je vatbaar bent voor verkoudheden en griep. Maar ook de kans op virussen in het maag- en darmstelsel, zoals het norovirus, en op hart- en vaatziekten wordt vergroot door te weinig slaap. Op tijd naar bed is dus het devies! Voel je je overdag toch nog slap of moe? Dan is het tijd om een middagdutje in te voeren. De powernap van een minuut of twintig is ontzettend gezond. Kruip dus overdag eens lekker de hangmat in en laat je in slaap schommelen. Kijkt je baas je raar aan? Vertel dan dat powernaps bij Nasa standaard zijn opgenomen in het dagprogramma van trainers en piloten. Uit onderzoek bleek namelijk dat ze na een powernap van 25 minuten ruim 2 uur lang alerter waren dan zonder powernap!

Pak wat extra slaap in je hangmat 

Ga naar buiten!

Trotseer de harde wind, lage temperaturen of kille regen en ga elke dag minimaal een half uur naar buiten. Buiten in de frisse lucht wordt je weerstand opgebouwd en krijg je frisse energie. Daglicht stimuleert bovendien de aanmaak van Vitamine D en dat is een belangrijke weerstand vitamine - zoals we net hebben gelezen. En als je de natuur in gaat, verminder je ook nog eens stress en dat is één van de belangrijkste weerstand killers. Investeer dus in een fijne winterjas en gevoerde laarzen en duik zoveel mogelijk het park of bos in!

Ga naar buiten en boost je weerstand